Tuesday 6 February 2024

Jean Menzies: Egyiptomi ​mítoszok

Elképesztően szép ez a sorozat. A skandináv mítoszok című kötet kilóra megvett magának, úgyhogy tudatosan kerestem a következő részt. Szerencsére a HVG Könyvek Kiadó következetesen, azonos formában és minőségben hozta a folytatást is. Sőt, nekem az Egyiptomi Mítoszok egy kicsit bővebbnek is tűnt, de aztán megnéztem, azonos oldalszámú a két könyv. Valószínűleg azért éreztem így, mert ismertebb, otthonosabb volt a hitvilág, sokkal több kapaszkodót találtam benne mint az északi mitológiába.

A könyv nagyon alapos kutatómunkával, a leginkább a temetkezési szokásoknak köszönhetően fennmaradt egyiptomi mítoszokat gyűjti össze. Volt persze némi fogalmam az ősi hitvilágról, de ilyen mélységben sohasem találkoztam vele. Ozirisz Ízisz és Anubisz mítoszai mellett számos olyan istenről olvastam most, akik fontos szerepet kaptak az óegyiptomiak életében. Az egyiptomi mitológia nekem a görög mitológiához hasonlít, de annál egy kicsit emberközelibbnek tűnik. Az istenek sokkal hétköznapibb részesei voltak az emberek mindennapjainak, köztük, velük éltek segítették őket.

Az egyiptomi teremtéstörténet egészen rendkívüli. Mélyen a vízhez kötődik (sokkal mélyebben mint pl a vikingeké). Alaposan felépített a világ teremtéstörténete, tulajdonképpen mindenre magyarázatot ad, és teljesen bevonja az egyiptomiak által ismert világot. A Nílus is központi szerepet játszik a hitvilágban, de az árpatermeléstől a söriváson át az élet minden kis momentuma helyet kap a történetekben. Az istenek egészen emberszerűek, csupán külalakjukban mások mint a tőlük származó egyiptomiak. Az istenek állatfejű, állattestű alakja is a hétköznapi élettel való szoros kapcsolatra utal. Érdekes volt nekem, hogy minden Istennek aprólékos kidolgozású, szimbólumai, jelképei állatai vannak.

A könyv maga bőven illusztrált, színes nagybetűs. A tartalom több nagyobb fejezetre bomlik, a Teremtéstörténeten át az uralkodáson keresztül a halandókkal való kapcsolatig bemutatja az istenek világát. A mítoszokat adatlapok tagolják, egy-egy isten alaposabb bemutatásával. Ezek közül sokról egyáltalán nem is hallottam még. Az említett istenek alapján feltételezhető, hogy a teljes egyiptomi mitológia bővebb annál, mit amit a könyv elénk tár, már csak azért is, mert több isten csak egy névként jelenik meg. Mégis egy átlagos ember ismereteit jócskán kibővíti ez a kiadvány. A külalakja, betűtípusa és grafikái alapján általános iskolás gyerekeknek szól elsősorban, de felnőttek számra is izgalmas olvasmány.

Adatok:

Kiadó: HVG Könyvek
Megjelenés: 2023.
Oldalszám: 144.
Illusztrálta: Katie Ponder

Fülszöveg:
Lépj be az áradás és a sivatag, a sokalakú istenek, ártó szellemek és hatalmas fáraók birodalmába! A gyönyörűen illusztrált 20 történet több ezer év messzeségébe repít, hogy megismerd az ókori Egyiptom elbűvölő és varázslatos világát.

A könyv megvásárolható itt: HVG Könyvek

No comments:

Post a Comment