Monday 26 February 2024

Eszes Rita: Tükör ​a felhőkön túlra

    Nagyon vártam, és nagyon szerettem ezt a történetet. Korábban olvastam Eszes Ritától a Rókatündért, és bár tetszett az is, mégsem volt annyira átütő, mint ez a fantasy. A könyv borítója szerintem az egyik legszebb 2023-as fedlap. Teljesen illik a történethez, mégsem közvetlenül kapcsolódik a szereplőkhöz vagy a cselekményhez. Szóval esztétikailag is abszolút rendben van a könyv, ráadásul a terjedelme sem túlburjánzó, bár szívesen olvastam volna még Renmu és Sorana történetét kicsit hosszabban.
    Nem vagyok igazán jártas sem Japánban, sem a japán mitológiában, így mondhatni nekem minden vicc (vagy történet) új. Láttam persze néhány mangát (az Inuyashát is) így az állatszellemekről azért tudtam, de körülbelül ennyi.
    A két főszereplő első pillanattól levett a lábamról. Bár a feszes történet nem sok teret engedett a jellemrajzok alapos kibontásának, a két rendhagyó figura abszolút kedvelhető. A köztük lévő nyers vonzalom pedig az első perctől nyilvánvaló volt, így a kapcsolatuk tulajdonképpen nem felépült, hanem berobbant. Végig nagyon erős érzelmi töltete van a regénynek, és én ebben most szerettem lubickolni.
    Sok izgalmas apróságot tudtam meg a japán hitvilágról, ami még mindig ismeretlen a számomra, bár egyre közelebb kerülök hozzá. A nyestkutya- szellem koncepció az első fejezetekben kifejezetten nevetségesnek hatott, de ahogy a haladt előre a történet egyre inkább el tudtam fogadni Renmu képességeit és „nagyságát”. A google-keresőből tudom, hogy a nyestkutya egy viszonylag kistermetű mosómedveszerű állat, ami miatt az elején nehéz volt komolyan venni a szellem képességeit. Renmu jelleme azonban érdekesen viszonyult a szellemállatához. Volt benne egy adag játékosság, de mégis túlnőtt a nyestkutyaságon. Egy nagyon komoly, stabil és férfias karakter lett a végére, egy igazi társ, a japán értékeket képviselő Szorana mellett.
    A történet maga eléggé gyors, sodró lendületű, ami miatt sok esetben nem volt idő teljesen kibontani az egyes jeleneteket. El tudtam volna viselni némi ráérősebb mesélést, főként ott ahol Szorana harci képességeit mutatja meg a szerző.
    A történetmesélés nekem arányosnak tűnt, egyenes vonalú volt, de végig izgalmas emlékszálak nélkül is. A cselekmény fordulatai és az érzelmi ív felépülése egyaránt hangsúlyos volt, a környezetleírás viszont kissé alulmaradt a másik kettővel szemben. Ez persze nem akkora baj, de annyira idegen a világ, hogy izgalmas lett volna az alaposabb bemutatása.
    A gördülékeny szövegezés nagyon haladóssá tette az olvasást, azonban itt ott felbukkant néhány fura megoldás. Pl. a zsidó eredetű rahedli szót kifejezetten környezetidegennek éreztem.
    Mindennel együtt nagyon szerettem ezt a mesét, és magát a világot is amit Eszes Rita felépített, úgyhogy a magam részéről szívesen vennék még néhány regényt a szerzőtől a mitikus Japánból.

Adatok: 

Kiadó: Könyvmolyképző Kiadó
Megjelenés: 2023.
Oldalszám: 344.

Fülszöveg:

Akármilyen ​bőrbe bújsz, kellesz nekem!
Japán az 1600-as évek vége felé. A határok lezárva, a császár túszként él saját palotájában, a hatalom valódi gyakorlója a sógun. Az árva Szorana mindent, amit tud, az őt befogadó nindzsáktól tanult, ám mivel hófehér külsejével feltűnő jelenség, talán sosem válhat a láthatatlanság mesterévé. Ő azonban még ennél is többről álmodik: a szamurájok kasztjához szeretne tartozni, és valami fontosat tenni jelentéktelen életében.
Renmu alakváltó nyestkutya. Egy megkeseredett varázstanuki, aki megtanulta, hogy az emberekkel pusztán üzleti kapcsolatokat ápoljon: mellettük él, de sosem velük. Napról napra éli az életét, kergeti a gyönyöröket, és semmit nem akar kevésbé, mint valami jelentős dolog részesévé válni.
Egy küldetés, egy találkozás, egy alku – és elindul a kaland, amely mindkettejük életét fenekestől felforgatja. Miközben halálos szörnyek elől menekülnek, szenvedélyes és tiltott vonzalom alakul a két számkivetett között – azonban senki és semmi nem az, akinek vagy aminek eleinte látszik.
Ha felszikrázik a levegő, és elszabadulnak a vágyak, vajon létrejöhet-e akár csak egyetlen igaz dolog is egy rendszerszinten hazug világban.
A japán folklóron alapuló történelmi fantasy egy olyan írótól, aki maga is Japánban élt.
Hagyd, hogy lenyűgözzön!

A könyv megvásárolható ezen a linken: Könyvmolyképző Kiadó

No comments:

Post a Comment