Tuesday 28 February 2023

Miklya Luzsányi Mónika Vérvonal ​– Étienne könyve

Felnőtt fejjel úgy vagyok a Móra Kiadó könyveivel, hogy kedves, szórakoztató és pihentető olvasmányok a rázós mindennapok közepette. (Nyilván ezért mert már nem nekem szólnak). Sokszor azért veszem le például egy LOL könyveiket a polcról, hogy kicsit elmeneküljek a felnőttlét kihívásaitól. Ez a regény azonban minden sztereotípiámra rácáfolt, kirúgott a komfortzónámból, és az emberi lét legsötétebb bugyraiba vetett. Egyszerre volt borzalmas elképesztő... utazás. Keresem a pozitív jelzőt, mert nem volt csodálatos, sem szívmelengető, sem felemelő, mert mindennek a határán mozgott, de mégsem. Általában szent döbbenettel olvastam, néhol le kellett kicsit tennem annyira sok volt egyszerre, máshol azonnal kellett mesélnem róla valakinek, végül pedig egy szuszra el kellett olvasnom. Hogy mit álmodtam utána azt már inkább el sem mesélem.
Miklya Luzsányi Mónikával egyszer találkoztam egy író-olvasó találkozón. Egy végtelenül szimpatikus, kedves és színes egyéniségnek láttam. Tisztában is vagyok vele hogy az írót és a könyvet nem lehet összemosni. Mégis ami kijött itt belőle, az nekem valamiféle Stephen King féle rémálom, erősen a mai európai valóságra építve. (Már bocsánat, de King a karrierje elején az igazán brutális könyveinél még kábítószer hatására érte el azt, amit Miklya Luzsányi Mónikának a hírek olvasása után sikerült). Mármint, te jó ég!
Csak előfeltételezésem volt, a könyv elolvasása előtt (tudom hogy hiba), emiatt az első fejezeteken nehezen jutottam túl. Kerestem benne az általam megismert szerzőt. Aztán egyszer csak elengedtem azt, hogy megpróbáljam kategóriába gyömöszölni, és vele együtt a regényt is, és onnéttól már majdnem azt mondtam, hogy élveztem. De nem. Brutális volt. Idegesítő, dühítő, mindenféle gyilkos indulatot kiváltó. Alig ismertem magamra.
A regény egy nem annyira távoli jövőben játszódik, egy olyan alternatív valóságban, ami fájdalmasan ismerős a mai (nem az 1940-es évekbeli) főleg magyar, de európai társadalomban is. A kirekesztés, fajgyűlölet, felsőbbrendűség és a technika erőteljes összefonódása egy olyan zárt kasztrendszert eredményez, amelyben senkinek nincs helye, pusztán az uralkodó politikai csoportnak.
De mi történik, ha valaki a felsőbb rétegből nem bizonyul megfelelőnek? Ha a tökéletes gyerek nem elég szőke, rosszul tanul, vagy túl sokat beszél? Ebben a fene nagy tökéletességben hova tud korcsosulni az emberi erkölcs, a hit, a szeretet és azok az egyszerű normák, amik kiemelnek (elméletileg) az állatvilágból?
Elképesztő volt ilyen nagy koncentrációban látni az emberiség mélyét. Persze sokat hallunk a mindennapokban a bántalmazásról, de annak szinte minden fajtáját fel lehet fedezni itt, ráadásul még jó sok olyan ideológiát, és gyűlöletet, ami áthatja a mindennapi valóságunkat. Ez a könyv felér egy alapos ébresztővel annak, aki hajlandó beállítani az óráját rá.
Természetesen van a történetben pozitívum is, jó sok élni akarás, és összetartás, segítőkészség s remény (még akkor is, ha ennek az ellenkezője látszik). De olyan mértékű a rossz elsőre fel sem tudtam dolgozni. Emésztgetem még ezt a nem is annyira görbe tükröt, és sokáig el fogok töprengeni azon, hogy hova vezet az a civilizációs út amin most mozgunk.
Az hogy mindenkinek el kellene olvasni, itt csak egy frázis. Nem fogja mindenki elolvasni és érteni sem, de aki igen az nagyon fogja szeretni. Tessék mondani, kész van már a folytatás?

Adatok:
Kiadó: Móra Kiadó
Megjelenés: 2022.
Oldalszám: 344

Fülszöveg:

A betolakodóktól védett Kontinensen élő Étienne számára a jóléti társadalom minden kényelme szinte ingyen elérhető – egészen addig, míg egy nap meg nem hekkelik az identitását. A fiatal egyetemista fiúval hirtelen nagyot fordul a világ: bizonytalan státuszúvá, kirekesztetté, üldözötté válik a Kontinens technikailag fejlett, de fajvédő eszméktől áthatott világában. Igazságtalanság történt vele? Vagy más, mint akinek hitte magát? Miközben minden kártyavárként dől össze benne, Étienne-nek szembe kell néznie egykori énjével és brutális cselekedeteivel is…
Miklya Luzsányi Mónika többkötetesre tervezett műve a mai valóság visszásságait fiktív elemekkel vegyítő, vérbeli, fordulatos disztópia.

A könyv megvásárolható ezen a linken:https://mora.hu/konyv/vervonal-etienne-konyve/

No comments:

Post a Comment