Monday 27 March 2023

Segal Viktor · Szemere Katalin: 100 ​keksz, amit szeretsz

A 100 keksz című könyv becsapós küllemű kiadvány. Látszólag egy szerény, megjelenésében nem túlzó volumenű dokumentum, aztán meg kiderül róla, hogy méreteiben és tartalmában is impozáns. Illeszkedik a HVG Könyvek gasztro sorozatába. Igényes és cseppet sem szokványos.

A könyv elsőre annyi, amennyit a cím ígér, mégis jóval több. Merthogy valóban 100 kekszreceptet tartalmaz, mellébeszélés és sztorizgatás nélkül (bár nagyon minimális recepttörténeteket azért tartalmaz). Hanem a 100 keksz többnyire különleges. Talán kettő – három összeállítást találtam, ami ismerős volt nekem is, kezdő kekszgyárosként, de a legtöbb név, forma és összeállítás teljesen idegenül hangzott.

Elég magabiztosan csetlek-botlok a konyhában, többnyire nem félek kipróbálni új dolgokat. (Bár a hozzá nem értésem miatt időnként vegyészeti kísérletekhez asszisztálnak a családtagjaim.) Emiatt a könyvben szereplő receptek zöme olyan, ami izgatja a fantáziámat, egyedül talán  a lilakáposztás keksz az aminél összehúztam a szemöldököm. Bár ki tudja, lehet hogy egyszer leszek annyira bátor.

Az azonban már nem a magabiztosságomon múlt, hogy végül a Cayenne borsos-sajtos-zabpelyhes kekszet próbáltam ki, hanem annak köszönhető, hogy véletlenül volt itthon hozzá minden. Cayenne-borsot és koriender-magot alapból nem is tartalmaz a fűszerkészletem, csak valami korábbi laborkísérlethez vettem. De a könyvből ez egy szolid recept. Pár hónapja tudom csak mi az a kínai ötfűszer (szintén kísérleti alapanyag) de zsályalevelet, pisztáciapasztát vagy dememrara (azt sem tudom mi az) rumot pont nem tartok itthon. Emiatt a könyvet elsősorban azoknak ajánlom akiknek nem idegen hogy egy-egy izgalmas projekt miatt beszerezzenek mindenféle fura hozzávalót, illetve azoknak is, akik tűzön-vízen át kekszet szeretnének csinálni.

Nekem vannak korábbról ezirányú próbálkozásaim, a mogyoróvajas kekszemet például a tágabb környezetem is értékeli, ráadásul mi családilag mindig rágcsálunk valamit, ezért a házi kekszkészítéshez van egy jó adag motivációm. De ha valakinek nincs tapasztalata ebben: az egyébként nem túl kifinomult sütőtudományommal bőven sikerült eddig még ehető kekszeket készíteni (ugyanezt a piskótáról nem mondhatom el), ezért kijelenthetem, hogy nem igényel cukrászati magasiskolákat a dolog. Ergo kezdők is bátran bevállalhatják, ha igazán érdekeset szeretnének rittyenteni a konyhai közönségnek. Vélhetően az egyetlen igazi tudnivaló, hogy a kekszet nem sütjük nagy lángon és sokáig.  Minden másra ott a receptkönyv.

A már említett sajtos paprikás cucc sok és kevés hozzávalót igényelt egyszerre, azaz sokfélét, de mindenből csak egy keveset. A fűszereknél ez nem probléma, de 3 napja maradék tejszínes kávét iszok, és  egy majdnem teljes doboz natúr joghurtot is be kellett falnom, miután senki nem vállalta itthon az eltűntetését. Szóval picit pazarló volt, nem beszélve a jelenleg aranyáron futó cheddar sajtról, és mézről (szerencse hogy alapból tartunk itthon mézet, mert alighogy kell a kekszhez). Az eredmény egy picit pikáns, klassz állagú, könnyen formázható, és gyorsan elkészülő keksz lett, nekem több mint amennyit  a könyv írt, de nem túl sok (összesen 30 darab). Vendégségbe minimum 2-3 adagra lett volna szükség. Így marad is belőle, igaz a tárolást rosszul oldottam meg műanyag dobozban a kezdeti roppanós állagát elvesztette, kicsit szíjas lett. Ez azonban nem tántorított el a további kísérletekről. Én a gyömbéres-vaníliás puffancsot néztem ki, a párom egyértelműan a pilóta kekszre szavazott. A nézetek ütköztetése után valószínűleg mindkettőt kipróbálom alkalomadtán. Tetszik nekem ez a százas kekszes lista.

Adatok:

Kiadó: HVG Könyvek
Megjelenés: 2022.
Oldalszám: 288.

Fülszöveg:
A ​keksz tökéletes desszert. Lehet édes és sós, omlós vagy ropogós, falatnyi vagy tenyérnyi, töltött, netán egyszerű, mégis mennyei vajas keksz, meseszépen mintázott vagy cicoma nélküli…
Egy finom keksz ünnepivé teheti a hétköznapokat, kávé és tea mellé, de akár ajándékként is tökéletes. Nem kell hozzá más, csak egy-két jó minőségű alapanyag. Elkészítése végtelenül egyszerű, így remek móka lehet minden korosztálynak, a siker pedig kezdő konyhatündéreknek is garantált.
Segal Viktor és Szemere Katalin 100 receptet „sütöttek ki”: ismert klasszikusokat, mint az amaretti, az isler vagy a népszerű pilóta, de kekszbe zárták a flódni és a Rákóczi-túrós ízeit, ugyanakkor bátran kísérleteztek teljesen új, izgalmas ízpárosításokkal is. A rengeteg recept mellett titkokat és trükköket is megosztanak, hogy biztosan tökéletes legyen a végeredmény.

„A jó keksz egyszerre ínyencség és vésztartalék, amit jó abban a tudatban habzsolni, hogy ha nem falnánk fel, akkor akár hetekig is elállna. Barátaim, Kata és Viktor csodálatos és régóta várt kekszkönyve mindenkiből egy szempillantás alatt kíváncsi kekszrajongót farag. Jómagam is alig bírtam ki, hogy ne rohanjak azonnal a konyhába, amint kézbe vettem.”
Dragomán György

A könyv megvásárolható itt: HVG Könyvek

No comments:

Post a Comment