Sunday, 18 May 2025
Alexandra Potter: Egy negyvenes balfék vallomásai
Saturday, 17 May 2025
Amanda Geard: A holdkapu
Kiadó: Libri Kiadó
Megjelenés: 2025.
Oldalszám: 572
Fordította: Bosnyák Gabriella
Fülszöveg:
Sunday, 11 May 2025
Vörösmarty Mihály · Dargay Attila · Dér Adrienn: Tündéri küldetés
Adatok:
Kiadó: Móra Kiadó
Megjelenés: 2025.
Oldalszám: 64
Illusztrálta: Dargay Attila, Máli Csaba
Fülszöveg:
Mesekönyv a mozifilm képeivel! Vörösmarty Mihály Csongor és Tünde drámájából Dargay Attila ötlete nyomán egész estés animációs film készült. A film forgatókönyvét felhasználva Dér Adrienn varázslatban és humorban gazdag mesét írt Csongor és Tünde viszontagságokkal teli egymásra találásáról.Lauren Appelbaum: Büszkeség és szingli élet
Az a végzetem, hogy vénlány és banya legyek, nem igaz? Faházat kellene keresnem az erdőben, meg macskákat, nem férfiakat.
Ez az év is ugyanúgy kezdődik. Nem elég, hogy Rachel megragadt egy munkahelyen, amit utál, és a férfiak terén is mindig beleválaszt, de idén tölti be a harmincat is. Ráadásul az anyja is azon mesterkedik, hogy összehozza a szomszéd házat megvásárló, jóképű techmilliomossal, Christopher Butkusszal, aki rosszabb benyomást nem is tehetett volna rá az első találkozásukkor.
Amikor Rachel élete és az eddig biztos pontnak számító baráti köre darabokra hullik, abban a személyben talál támaszra, akire a legkevésbé számított volna: a bosszantó, mégis meglepően vicces és figyelmes techguruban. Egy felkavaróan őszinte, kézzel írott levél pedig elülteti Rachel fejében a kételyt: vajon végig rosszul ítélte meg a férfit?
Saturday, 10 May 2025
Elizabeth Lim: A hajnalszövő (A hajnalszövő 1.)
Köszönöm szépen az élményt a Menő Könyvek Kiadónak!
Wednesday, 30 April 2025
Maya Binyam Akasztófa
Kiadó: Jelenkor Kiadó
Megjelenés: 2025.
Oldalszám: 236
Fordította: Bartók Imre
Fülszöveg:
Thursday, 24 April 2025
Peter Wohlleben · Fred Bernard A fák titkos élete
A „Fák titkos élete” képregény első benyomásra hatalmas. Nagy alakú, vastag, igényes, kiadás, nem spórolták ki belőle az anyagot. A rajzok időnként eluraltak egy-egy oldalt, de összességében szerintem a grafika és a szöveg is arányos.
A szöveget (illetve a szövegbuborékokat) Fred Bernard követte el, de megőrizte Wohlleben írói stílusát, elbeszélői sajátosságait, dinamikáját.
A képregény kimazsolázza a fontos dolgokat az első könyvből. Látszólag nem követi annak tematikáját, de mégis. Az eredetiben Wohlleben a növekedéssel kezdi a történetet. Ír a fák szaporodásáról, és a felnövésükről. A képregényben az első igazi fejezet a Tavasz címet viseli. Szimbolikus és következetes is egyben. Ugyanaz, de mégis más. Ezt az elvet egyébként a teljes képregényen végig viszi, és az erdő életét évszakok szerint dolgozza fel, de inkább szimbolikusan, mint a specifikus jellemzőik szerint. A tavasz a születésé a tél a pusztulásé.
Nekem úgy tűnt a képregényben több Wohlleben van, mint a könyvben, bár lehet, hogy csak arányaiban több. Sokszor mesél a saját életéről, visszanyúl a gyermekkorához, ifjúságához és mostani tapasztalataihoz, megéléseihez is. Az egész történetből egyértelműen kirajzolódnak eltéphetetlen kötődései az erdőkhöz. Talajtól a lombkoronáig ismeri és szereti ezt a különleges ökoszisztémát, és ezt a szeretetet bőkezűen adja tovább az olvasóinak.
Érdekes ahogy az író az erdészeti munkáról beszél. Persze valahol tudtam, hogy sima gazdasági tevékenység, mégis gyakran láttam az erdészeket az erdő őrének, miközben nem igazán azok. Bár azért tapasztaltam már olyat egy-egy vezetett túrán, hogy vannak erdészek, akik becsülik a fákat, és megőriznek olyan mikroközösségeket ahol hagyják a fákat elkorhadni, a süniket és a bogarakat élni. Van ilyen, csak egyre kevesebb.
Benjamin Flao grafikus pontosan érti Peter Wohlleben szándékait és jó érzékkel nyúl a szöveg alá. Kicsit csipkelődő, néhol egészen karikatúraszerű rajzai könnyeddé teszik az amúgy is inkább mesélős mintsem komoly hangulatot. Az egész könyv hordoz egy megnyugtató atmoszférát amellett, hogy nagyon sok ismeretet ad át, ráérősen, kedvesen.
Ugyanakkor jellemző, hogy ez a könyv sem tagadja az emberi tevékenység káros hatásait. Wohlleben sokszor elmondja, hogy mennyire ártalmasak vagyunk a természetnek. Flao pedig megrajzolja. Sok szempontból elgondolkodtató ez a könyv, és határozottan mondhatom más, mint az azonos című non-fiction, de azzal minimum egyenértékű.
Fülszöveg:
Ez a könyv az ő története. Egy isteni mesélőtehetséggel megáldott ember hív felfedezőútra bennünket, megmutatja, hogyan kommunikálnak a fák egymással, mit rejtenek a kérgük alatt, a föld alatt, hogyan mozognak, miként védekeznek a növényevők és a kártevők ellen.
Ez a finom, megkapó rajzokkal teli képregény egy csodálatos, de törékeny világba vezet, tudatosítva, hogy a fák megóvása nem pusztán környezetvédelem, hanem olyan tett, amely az emberiség egészének továbbélését biztosítja.
Monday, 21 April 2025
Livia Blackburne: Kard és korona
Kiadó: Kolibri Kiadó
Megjelenés: 2025.
Oldalszám: 392.
Fordította: Szujer Orsolya
Fülszöveg:
Isida Só: Macskát receptre
Kiadó: Libri Kiadó
Megjelenés: 2025.
Oldalszám: 280
Fordította: Ikematsu-Papp Gabriella
Fülszöveg:
Sunday, 20 April 2025
Vi Keeland: Megszállottság
„Sokkoló…” – Publishers Weekly
Ez nem szerelem, ez már megszállottság
A New York-i pszichiáter, Meredith McCall egy szörnyű veszteség után csak fájdalmasan sodródik a saját életében. Azonban minden megváltozik, amikor megismeri Gabriel Wrightot. Ő az új páciense. Már az elején felkelti az érdeklődését, teljesen felvillanyozza. Tudja, nem lenne szabad elvállalnia a kezelését, de képtelen ellenállni a férfinak.
Kapcsolatuk egyre szövevényesebb lesz, és Meredith úgy érzi, már képtelen Gabriel nélkül élni. Egy idő után ragaszkodása nem más, mint beteges rögeszme. És ahogy egyre jobban összekuszálódik minden, a helyzet már nem is lehet ne rosszabb…
Aztán történik valami.
Vi Keeland New York Times, Wall Street Journal és USA Today bestsellerszerző hátborzongató, sistergően erotikus és letehetetlen thrillerében megannyi izgalom és sötéten szenvedélyes pillanat várja az olvasókat.
„Vi Keeland lírai vénája… csodálatos.” – USA Today
Sunday, 13 April 2025
John Scalzi: Csak a hold az égen
Viccet félretéve nehéz humor
nélkül írni erről a regényről. John Scalzi nálam elsőre betalált ezzel a
regénnyel főként azért, mert összerakta. Van egy bődületes marhaság, ami még
gyerekmesének is gyenge (bár időről időre megpróbálkoznak vele), és Scalzi
ebből csinált egy (látszólag) tényirodalommal alátámasztott
tudományos-fantasztikus művet. Ugyan az utószóból kiderül, hogy inkább
fantasztikus, mint tudományos, de engem a laikust simán felültet az
álinformációs hintára. Én elhiszem, hogy sajtból van. Ugyanakkor nagyon fontos, hogy jó sok tény és információs is van a regényben.
Amiket én például nem tudtam. Ráadásul az utószóban a szerző szépen szét is
válogatja az igazat és a hamisat egymástól. Sokat megtudtam a holdkőzetekről, a
Hold működéséről, és persze a sajtról is. (Nem feltélenül a sajt gasztronómiai
értékeiről.)
A regény szerkezete a
Függetlenség Napjára hajaz. Random vágóképekben egymástól független szereplők
történeteire felfűzve meséli el a sztorit, csak itt sokkal kevésbé kapcsolódnak
össze szálak, mint a filmnél. Mégis szépen, pontosan, különböző aspektusokból
bemutatva levezeti, hogy mi történik akkor, ha egyik napról a másikra sajtból
lesz a Hold. Hogy viszonyul hozzá a NASA, a politikus, az örömlány, a kocsmázó
értelmiségi, az összefüggés elméleteket gyártó youtuber, az író, az elnök. Mit
reagál a politika, a gazdaság és a hétköznapi ember.
Nekem nagyon szórakoztató
volt. Nem mindent értettem, ami fizika
és csillagászat, merthogy analfabéta vagyok, de a lényeget szépen, pontosan
elmagyarázta. Szuperül felépítette az összefüggéseket, és alaposan végig gondolta
a társadalmi hatásokat (amiket sokkal simábban felfogtam) és a jövőképet.
Bármennyire is komornak kellett volna lennie a végkövetkeztetéseknek, tett bele
egyrészt egy könnyed humort, másrészt pedig egy-egy érzelmes kapcsolatot,
amitől feloldódott az egész. Az egyes történetek nem értek igazán össze (csak
itt-ott), az adagolásuk, illetve a helyük a történetben azonban az egész pozitív
hangulatot mederben tartották.
Néhány szereplő teljesen
felismerhető volt, egyikhez-másikhoz majdnem nevet is tudtam társítani, mások
csak egy-egy kategóriát személyesítettek meg. Nagyon jó volt ebben John Scalzi.
Viszonylag kevés leírással pontosan elkapott egy-egy embertípust vagy szakmát.
Pillanatok alatt bemutattatta a forgatókönyvírót, a kiégett rockzenészt, a
gazdag élvhajhászt, és az úrhajóst. Mégsem lett senki paneles, vagy tipikus.
A „Hold az égen” nekem beavatás
volt. Most olvastam először Scalzit. ráadásul mindjárt egy lazán szerveződő
trilógia harmadik darabjával futottam össze. Megvett magának a pali. Gyorsan haladtam,
sok információt raktam el magamnak télire, és nevetgéltem, meg dúdolgattam
persze. Vidám olvasás volt.
Köszönöm szépen a könyvet az Agave Könyvek Kiadónak.
Kiadó: Agave Kiadó
Megjelenés: 2025.
Oldalszám: 336 old
Ford: Sárpátki Ádám, Farkas István, Pék Zoltán, Tót Barbara
Fülszöveg:
A HOLD SAJTTÁ VÁLTOZOTT.AZ EMBERISÉGNEK PEDIG EZT MOST FEL KÉNE DOLGOZNIA.
Egyeseknek ez lehetőség. Mások kénytelenek megkérdőjelezni a hitüket: Istenben, a tudományban, mindenben. Megint mások megpróbálják irányban tartani a világot az abszurditás és a kiszámíthatatlanság ellenére. És van az a sok milliárd ember, akik az égre nézve azon töprengenek, vajon hogyan történhetett valamivel, ami mindig is ott volt, valami tökéletesen lehetetlen.
Asztronauták és milliárdosok, humoristák és bankvezérek, professzorok és elnökök, serdülők és halálos betegek egy teljes holdhónap során mindannyian megkapják a saját pillanataikat a holdfényben. Hogy megrémüljenek, hogy tervezzenek, hogy imádkozzanak és csodáljanak, hogy nevessenek és gyászoljanak. Mindent ebben a kaleidoszkópszerű regényben, ami elrepít mindenhová, ahová várnánk, és sok olyan helyre, ahová nem is gondolnánk.
John Scalzi legújabb regénye vad, holdkóros álmodozás a szerzőre jellemző képtelen humorral. Repülj velünk a holdrakétán!
Thursday, 10 April 2025
T. J. Klune: A holló dala (Green Creek 2.)
Adatok:
Megjelenés: 2025.
Oldalszám: 568.
Sunday, 6 April 2025
Guillaume Musso: Valaki más
A francia Guillaume Musso a meglepő történetek koronázatlan királya. Messze nem olvastam az összes regényét, de eleget ismerek ahhoz, hogy tudjam minden regénye csavarosan fordulatos, érdekes, és váratlan. A Park Kiadó egységes arculatú sorozatának megjelenése óta a könyvtárunkban is van egy masszív Musso rajongótábor, bár a korábban kiadott regényeit valahogy nem igazán kapták fel. Szerintem a tartalom és forma találkozása egyaránt hozzájárult a sikerhez.
A „Valaki más” a frissen megjelent Musso darab hozza
az előzőek stíluselemeit. A cselekménye színpompás építmény, tökéletes
szerkezeti vázzal. Musso ebben hibátlan. Bármennyire is csavaros egy-egy
története mindig alaposan kigondolt a cselekmény, az utolsó pillanatig
rejtélyes, és mégis megáll a lábán amikor összeállt a teljes kép. Oriana de
Pietro története is ilyen. Különös, izgalmas és valahogy összeáll a végére.
Engem mindig meglep, hogy a nehéz témák ellenére is
milyen könnyed marad mindig a stílus. Drámai a cselekmény, de valahogy sohasem
von be annyira érzelmileg, hogy a szereplőkkel együtt lélegezzek. A szerző annyira
erősen cselekményes, hogy sem az érzelmi sem a környezeti háttérre nem fordít
sok figyelmet. Az előbbi miatt nekem a regényei inkább érdekesek, mint
meghatározóak. Ami azért baj, mert minden Musso regény különleges, csak
valahogy jobban ki kellett volna bontani a körülményeket. Itt is.
Oriana tartalmas élete egy jachton ér véget. A gazdag
örökösnő kegyetlen gyilkosság áldozata lesz. A gyanú a jazz-zongorista férjre
terelődik, de a francia rendőrség (sőt az olasz is) elakad a nyomozással, és
bizonyítékok hiányában csak az indíték látszik világosan. Ráadásul néhány
kitépett füzetlap arra utal, hogy a feddhetetlen férjnek szeretője volt, de
nehéz a rejtélyes Adéle nyomára bukkanni. Olvasóként persze látjuk Adél
gondolatait, és Oriana is elmondja a saját verzióját, illetve a nyomozást
vezető Justine narrációját is ismerjük. A három nő által alkotott háromszögben
pedig ott a férj, Adrien, akit csupán a nők általi szűrőn keresztül tudunk
megítélni. Izgalmas nézni ahogy az ő szerepe folyamatosan változik a
történetben.
Ugyanakkor a szereplők érzelmileg nem kerültek közel
hozzám. Értem őket, el is tudom képzelni, de a hozzájuk való viszonyom
semleges, pont mi a többi Musso szereplővel való kapcsolatom. Értem a
motivációkat, de sem szeretni, sem sajnálni nem tudom őket. Azt hiszem itt van
a szerző hiányossága. Ha a szereplők jellemét alaposabban felépítené igazi
nagyívű eposzokat alkothatna, így azonban megmarad a forgatókönyv szerű
zsánerregények szintjén. Ez nem baj, csak több a lehetőség a könyveiben, mint
ami végül összejön.
A legnagyobb erőssége Mussonak a meglepetés. Kivételesen
ebben a regényben voltak olyan sejtéseim amik beigazolódnak. Általában messze
járok az igazságtól. Ez azonban nem tette kevéssé érdekessé a megoldásokat. A
vége nem igazán tetszett, szerintem az utolsó epilógus felesleges és zavaró
volt, de végülis belefért a regénybe. Azonban teljesebb lett volna az élmény
nélküle, már csak azért is, mert nem volt igazán életszerű a két szereplő
kapcsolata, és nem volt értelmezhető a cselekmény tükrében az utalás a végén.
Jó volt, kikapcsolt, és szórakoztatott. Pergős
izgalmas olvasmány, de egy kicsit távolságtartó is. Szerintem remekül
illeszkedik a Musso-ciklusba, hordozza a szerző összes védjegyét, és nem
hiányozhat a Musso rajongók gyűjteményéből.
Köszönöm a könyvet a Park Könyvkiadónak!
Fülszöveg: