A fehér borító nekem általában a tisztaságot, ártatlanságot idézi, és itt
szerintem teljesen illeszkedett is a témához, épp úgy, ahogy a londoni utcarajz is. Virginiáról pedig egy
különösen jó képet sikerült a borítóra varázsolni. Így még el is hiszi az olvasó, hogy
különleges szépségnek számított ez a negyvenéves korára szinte betegesen
sovány, hosszúkás arcú, beesett szemű nő.
De ne szaladjunk előre, hiszen a könyv sem teszi.
Csupán egy egészen rövid időszakot, mindössze 6 évet ragad meg a történet, a
Stephens családfő halálától az első Virginia Stephens (Woolf) regény
megszületéséig.
Az első, ami megragadott ebben a
regényben az a 1900-as évek első évtizedének csodálatosan megidézett
atmoszférája volt. A világ érezhetően, sőt, láthatóan változott. Lassan
eltűntek a főúri társadalmi szabályok, teret nyert a polgárosodás, és ezzel
együtt megjött a nők hangja is. Az addig zárt társadalmi rendszerbe teret
követeltek maguknak az elnyomott rétegek. A mai napig problémát jelentő
kirekesztettség elleni első küzdelmeknek lehetünk tanúi. Először vesznek
tevékenyen részt nők művészeti körökben, először játhatnak magasabb iskolákba,
először fogalmazzák meg a homoszexuálisok, hogy joguk van másnak lenni, és
először kerül szóba a „feketék” joga a
parlamentbe. Friss, izgalmas szelek fújnak az áporodott levegőjű Londonban, és
az olvasó szinte magába szívja a megújulást. A komor, magas épületekben a régi
sötét színű tapétát felváltja a világos színű falfestés, a szalonajtók nők és
férfiak számára egyaránt kinyílnak, és a dohos kastélyokban a régi
tulajdonosokat felváltják az új körök művelt és gazdag képviselői. Ebben a zsibongó,
izgalmas világban keresik helyüket a Stephens család elnyomott művészlelkei.
1903 december utolsó napján,
apjuk halálát várva Vanessa, Virgina, Thoby és Aidan Stephens leginkább csak
menekülne a fojtogató, sőt néhol bántalmazó légkörű családi kastélyból,
rangidős féltestvéreik George és Gerard Duckworth szándékai ellenére. A karakán
Vanessának köszönhetően aztán a négy testvér közösen alakít ki egy otthont a
londoni Bloomsburryben, ami idővel a művészetért rajongó ifjak
találkozóhelyeként válik ismertté.
Miközben a testvérek felfedezik
saját tehetségüket és lehetőségeiket, az érzékeny, törékeny Virginia nehezen
talál kapaszkodót. A halál, a gyász és a
betegség sötét árnyként kíséri, depressziója el-eluralkodik, zavarja
tanulatlansága. Az idő azonban vele is halad. A testvéri kapcsolatok lassan
megváltoznak, új barátságok szövődnek, és csütörtök esténként élén társaság jön
össze, aminek eredményként hamarosan megalakul a mai napig ismert Bloomsburry
Klub.
A könyv levelezések önéletrajzok
és fennmaradt dokumentumok alapján rekonstruálja Virginia rövid életének egy
meghatározó szakaszát. Finom, érzékletes, és könnyen megérthető. Tulajdonképpen
maga Virginia és az öngyilkosságához vezető betegsége is egészen szépen
kirajzolódik már ebben a korai időszakban.
A szerző nagyon jól ragadta meg
az írónő alakját, ellenben a Bloomsburry Klubról elég keveset mesél. Illetve a
tagokról igen, de nehéz pontosan megállapítani, hogy mitől vált híressé a
művészeti klub, mit alkottak a tagjai (Virginián kívül), és miért lett
meghatározó a korabeli művészeti életben. Vanessa alakja nekem egyáltalán nem
kedves, viszont nyíltsága és közvetlensége elengedhetetlen volt a főként,
festőkből, írókból és műkritikusokból álló társaság létrejöttéhez és
működéséhez. Keveset tudtunk meg Thoby munkásságáról, és ami nekem a
legfájdalmasabb volt, Leonard Woolf alakjai is távoli maradt. Ettől függetlenül
nagyon jó könyv. Élvezetes olvasmány, remek információforrás, és teljesen közel
vitt egy egészen különleges nőhöz.
„Aki megfoszt az álmainktól, az életünktől foszt meg.”
– Virginia Woolf
London, 1903. Míg nővére, Vanessa művészetet készül tanulni, a páratlanul intelligens Virginia egyetlen dolgot akar: írni, méghozzá új, a modern világra szabott módon. A testvéreivel alapított Bloomsbury-kör hamarosan a szellemi szabadság és inspiráció fellegvárává válik. A korabeli társadalom azonban nem biztosítja a szabad élet lehetőségét a hajadon nők számára, és Virginiától elvárják, hogy férjet találjon magának.
Az irodalmi modernizmus és a nőmozgalom ikonikus alakjáról, Virginia Woolfról szóló regény legalább annyira lebilincselő, mint amennyire felkavaró.
No comments:
Post a Comment