Monday 11 March 2024

Lynne Boddy: A ​gombák titokzatos birodalma

A gombák lenyűgözőek. Nekem kiskoromtól az életem szerves részei, bár a könyv elolvasásáig nem sok fogalmam volt arról, hogy mennyire. Apukám erdőjáró volt, anyukám pedig szeretett főzni, és mindent is megettünk, úgyhogy sok gombafajtát felismerek, megtalálok, és el tudok készíteni. A vargánya, rókagomba, vagy őzláb gomba természetes része az étrendemnek, bár a szűk családunkban én vagyok az egyetlen gombarajongó. Pár éve még a házi csiperke termesztéssel is próbálkoztam, de abban nem vagyok igazán jó. Mindenesetre szeretem a gombákat.
A HVG Könyvek Kiadó gombákról szóló színes gyermekkönyve pompázatosan bemutatja a különleges lények szerteágazó izgalmas világát. Ezek a sejtelmes, sem a növényekhez, sem az állatokhoz nem igazán tartozó élőlények meghatározó részei a mindennapjainknak. A legtöbbünknek fogalma sincs róla, hogy milyen alapvető módon. Jó részük láthatóan, más részük rejtőzködve él mindenhol, azaz tulajdonképpen a teljes környezetünkben. Némelyek mitikus módon az élő szervezetekben is, szimbiózisban vagy épp élősködve, bár azokra a gombákra csak ritkán gondolunk. Számomra döbbenetes volt, hogy 4 millió gombafaj van. Persze hallottam már az élesztőgombákról és a penészgombákról, de sohasem gondoltam, hogy van pl. műanyagfaló gomba is.

A könyv nem gombahatározó. Több annál, és kevesebb is. A gombákat, mint rendszertani elemet veszi, meghatározza a helyüket az ökológiában, mesél az életmódjukról, szaporodásukról. Sok érdekességet és rengeteg titkot fed fel a gombák összetett világáról. Mesél a támogató tevékenységeikről, a gombák környezetvédelemben játszott szerepéről, de megmutatja a káros sok esetben gyilkos fajokat is. Összetett és nagyon mutatós kiadvány. Az illusztrációk inkább a gyermeki szemnek kedveznek, de élethűen mutatják meg a természeti jelenségeket. A könyv színvilága nekem különösen tetszett. A tagolás egy-egy témára koncentrál, két oldal dolgoz fel egy kérdéskört, ahol a színek és formák infógrafika szerűen bontják elemekre az ismerethalmazt. Érthető, világos, de érdekes is tud maradni. Az ismeretek nem teljes körűek, inkább figyelemfelhívó a könyv, mint maximalista. Arra azonban tökéletesen alkalmas, hogy megszerettesse a gyerekekkel ezt a furcsa világot, és megtanítsa, hogy nem minden az a természetben, aminek látszik. Környezetismerethez sok hasznos információt tartalmaz, rámutat az összefüggésekre, és a nagyobb ökológiai rendszerekre, de nem bonyolult. Sem a nyelvezete sem az átadott tudásanyag.

Az átfogó mű leginkább a kisiskolásoknak szól, de a felnőttek is bőven találnak benne érdekességet, újdonságot. Ráadásul még szép is. Van egy belőle a gyerekkönyvtárunkban, egy itthon a polcon, és szerintem még ajándékba is fogok venni néhányat, a tágabb baráti körben található kíváncsi kölyköknek.
Adatok:

Kiadó: HVG Könyvek
Megjelenés: 2023.
Oldalszám: 64.
Illusztrálta:  Wenjia Tang

Fülszöveg:
A gombák lenyűgöző világa felfedezésre vár. Ismerd meg a Föld legváltozatosabb élőlényeit!
A gombák a természet körforgásának alapvető szereplői. Mindenhol jelen vannak – az erdők talajában, a levegőben sodródva vagy épp más élőlények belsejében.
Tudd meg, milyen gombafajták léteznek, miképp változtathatják meg az állatok viselkedését, és hogy mi az a boszorkánykör!

A könyv megvásárolható itt: HVG Könyvek

No comments:

Post a Comment