Walter Tevist olvasni mostanában eléggé hype lett a Vezércsel miatt, de valahogy annyira nem vágytam rá, nem tudom pontosan, hogy a sakk mint téma vagy csak a felkapottság miatt. Szerencsére a Galaktika sorozatot kiadó Metropolis Média kiadónál találtam egy számomra is izgalmasnak tűnő Tevis regényt, bár a sci-fi irodalmat annyira nem ismerem, de a fülszöveg alapján bíztam abban, hogy érteni fogjuk egymást. Épp emiatt nekem újdonság tudott lenni a témaválasztás és a jövőkép építés is.
A regény a 2400-as években
játszódik, amikorra az emberiség erkölcsi, és szociális normái teljesen
átalakultak, értelmi és érzelmi képességei elcsökevényesedtek, a közösség és
a közösségi tudás mint olyan
gyakorlatilag kihalt. Nyomokban, és elszigetelve vannak ugyan még példák néhány
csoportos működésre, de ezek sem túl pozitívak. Az ultramodern társadalom
tulajdonképpen kívül és belül is rohadásnak indult, minden amit ma szépnek gondolunk poros
raktárak mélyén veszik el, és ezzel együtt egy nagyon erős nihil uralkodik el a
társadalmon. Ebből a pontból indul a regény, három különböző karakteren
keresztül szemléltetve egy egyszerű, mégis sorszerű változást. A kezdő és a
zárókép ugyanaz, emiatt kissé olyan érzés, mintha egy zárt pályán mozgott volna
a cselekmény, és ha nem is pont így van, azért nagy kitérőket nem tesz, a
cselekményvezetés meglehetősen lineáris.
Szerettem a történet egyszerűségét, letisztultságát. Van benne néhány utalás, és sok érdekes
irodalmi és filmtörténeti segédpont, de maga a cselekmény egyszerű. Három
párhuzamos szálat vezet az író, minden mesélő más ritmusú, különböző
hangvételű, és más utat jár be, de nagyon jól nyomon követhetőek. Különösebben
talán egyik mesélő sem szimpatikus, de nem is ez a cél. Mindhárom főkarakter
motivációja más, ketten érzelmi a harmadikuk pedig értelmi okok miatt törekszik
a változásra, és meglepő módon ezek az okok nem a sztereotípiáknak megfelelő
személyekhez kapcsolódnak.
A történetből hiányoznak a
disztópiákra jellemző nagyformátumú konfliktusok, háborúk, csaták vagy
igazságkeresés. Sokkal inkább az érzelmekre összpontosít, a személyes és
közösségi kapcsolatokra összpontosít, de mégis izgalmassá tud válni.
A Sokszavú poszáta
világfelépítése logikus, átlátható és teljesen hihető. Néhol megborzongtam az
összefüggéseken, és azon, hogy a mostani tudásunkkal mennyire lehet kódolt egy
ilyen típusú jövőkép.
Az egyetlen ami a regény
koraiságára utal (Tevis 1984-ben meghalt), az az, hogy a TV a legfőbb
ingerforrás az Internet helyett. A regényben az egész emberiség Pavlov
kutyájaként működik a televízió, a nyugtatók és a szabályok közt, és ha
kicseréjük ezt a ma társadalmára és a Tv helyett az Internetet vesszük, tulajdonképp
nem is olyan távoli ez a jövő. Ez az aktualitás az, ami miatt szerettem a
történetet, és ami bőven adott gondolkodnivalót.
Adatok:
Megjelenés: 2018.
Oldalszám: 272.
No comments:
Post a Comment